Az Intézet tevékenységét a tudományos kutatás, módszertani fejlesztés és szolgáltatás, valamint statisztikai és információs szolgáltatások területén is kifejti.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi területet érintő módszertani feladatok többek között:
- segíteni az ágazati irányítás szakmai döntés-előkészítő tevékenység,
- szoros együttműködést folytatni társadalmi szereplőkkel, civil és egyházi szervezetekkel,
- a társadalmi tudat formálása érdekében közreműködni a minisztérium szemléletformáló tevékenységének ellátásában.
Szociális és gyermekjóléti módszertani feladatok
- a szociális alap- és szakellátások, valamint a gyermekjóléti alapellátások országos módszertani irányításával kapcsolatos feladatok tervezése, szervezése, koordinálása,
- a szociális alap- és szakellátások, valamint a gyermekjóléti alapellátások tekintetében módszertani útmutatók, ajánlások, szakvélemények, szakmai szabályozók elkészítése, elkészíttetése,
- a szolgáltatók, intézmények és hálózatok segítése a szakmai feladataik teljesítésében, az aktív szociálpolitikai és gyermekjóléti eszközök alkalmazásában,
- információgyűjtés a kijelölt feladatok tekintetében az ágazati ellátórendszer sajátosságairól, problémáiról, az alkalmazott módszerekről,
- információáramlás biztosítása az ellátási területen működő szolgáltatók, fenntartók, országos, megyei, járási hatáskörű szervek és a minisztérium között,
- közvetlen ismeretátadás a szolgáltatók részére egységes irányelvek alapján,
- jogszabályban meghatározott személy kijelölése a komplex szükségletfelmérés elvégzéséhez,
- innovatív programok kezdeményezése, rendszerszintű javaslatok megfogalmazása,
- uniós és hazai fejlesztési programokkal való együttműködés és azok tapasztalatainak beépítése a módszertani feladatellátásba,
- a Szociális Ágazati Portál működtetése a tartalom tekintetében,
- az ellátórendszert érintő tudományos kutatómunka eredményeinek figyelemmel kísérése, azok megismerésének és gyakorlati alkalmazásának elősegítése,
- új gondozási módszerek kidolgozása, bevezetése és megvalósítása,
- javaslattétel a szociális alap- és szakellátások, valamint a gyermekjóléti ellátások szakmai feladat ellátását, valamint az észlelő és jelzőrendszer hatékony működését segítő képzésekre, a képzés koncepciójának megfogalmazása,
- a Gyvt. 17. § (7) bekezdése alapján előírt 24 órás ingyenesen hívható telefonos szolgáltatás működtetése,
- együttműködés a miniszter által kijelölt egyházi módszertani intézményekkel, valamint a pályázat útján kiválasztott, területi szinten kijelölt szolgáltatástámogatási és szakmafejlesztési intézményekkel.
Módszertani tevékenységek a gyermekvédelem területén
- a gyermekvédelmi szakellátások országos módszertani irányításával kapcsolatos feladatok tervezése, szervezése, koordinálása,
- a gyermekvédelmi szakellátások tekintetében módszertani útmutatók, ajánlások, szakvélemények, szakmai szabályozók elkészítése, elkészíttetése,
- a szolgáltatók, intézmények és hálózatok segítése a szakmai feladataik teljesítésében, az aktív gyermekjóléti és gyermekvédelmi eszközök alkalmazásában,
- információgyűjtés a kijelölt feladatok tekintetében a gyermekvédelmi szakellátórendszer sajátosságairól, problémáiról, az alkalmazott módszerekről, a gondozási-nevelési-fejlesztési tevékenység ellátásáról,
- információáramlás biztosítása az ellátási területen működő gyermekvédelmi szakellátást biztosító szolgáltatók, fenntartók, országos, megyei, járási hatáskörű szervek és a minisztérium között,
- közvetlen ismeretátadás a gyermekvédelmi szakellátást biztosító szolgáltatók, fenntartók részére egységes irányelvek alapján,
- az ellátórendszert érintő tudományos kutatómunka eredményeinek figyelemmel kísérése, azok megismerésének és gyakorlati alkalmazásának elősegítése,
- új módszerek kidolgozása, bevezetése és megvalósítása, jó gyakorlatok terjesztése,
- innovatív programok kezdeményezése, rendszerszintű javaslatok megfogalmazása,
- uniós és hazai fejlesztési programokkal való együttműködés és azok tapasztalatainak beépítése a módszertani feladatellátásba.
Kirendelésre, felkérésre végzett módszertani szakértés
- szakértői feladatok a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok bejegyzése iránti eljárásban,
- szakértői tevékenység a működést engedélyező szerv ellenőrzése során, a szakmai program megfelelőségének, a szakmai programban foglaltak megvalósulása vagy a szolgáltatások szakmai megfelelőségének kérdésében.
Elemzési, kutatási feladatok az ágazati stratégiai döntések megalapozása érdekében
- döntéselőkészítő tanulmányokat készítése,
- adatgyűjtés és elemzés, valamint hatásvizsgálatok elvégzése,
- az ágazat szakmai tevékenységével összefüggő kutatásokat kezdeményezése, összefoglaló tanulmányok készítése,
- a hazai és külföldi tapasztalatok nyomon követése, a szakirodalom figyelemmel kísérése.
A Gyermekvédő Hívószám a veszélyeztetettség jelzésének egyszerű és gyors lehetőségét biztosítja.
Alapelvei
- állandó elérhetőség - a számot bárki ingyenesen hívhatja a nap 24 órájában,
- anonimitás - a számot névtelenül hívhatja, a zárt adatkezelés biztosított,
- azonnaliság - veszélyeztetettség, bántalmazás, súlyos elhanyagolás, emberkereskedelem, prostitúcióra kényszerítés jelzése esetén, a hívást követően azonnal megtörténik a hatáskörrel rendelkező szolgáltató vagy hatóság értesítése,
- információnyújtás – lehetőség van a hívás jellegétől adódó szakmai információnyújtás,
- krízishelyzet kezelése - a hívás szakszerű fogadását, a hívó szakértőkhöz való irányítását foglalja magában,
- szakszerűség - a hívásokat képzett szakemberek fogadják, akik a jelzés fogadását követően megteszik vagy kezdeményezik a szükséges intézkedéseket a veszélyeztetés megszüntetése érdekében.
- érdekek - a gyermek vagy veszélyeztetett felnőttek mindenek felett álló érdekére fókuszál.
Célkitűzése
- a veszélyeztetettség ügyében történő jelzés fogadása és a hívást követően a jelzés telefonon és írásban való megküldése az illetékes intézmények felé,
- a gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének, hatékonyságának javítása érdekében a gyermekvédelmi veszélyeztetettséget jelző rendszer tagjai, a gyermekjóléti és gyermekvédelmi szakemberek részére történő segítségnyújtás.
Kitől és kinek az érdekében kezdeményezhet hívást:
- aki gyermeket vagy felnőttet érintő veszélyeztető helyzetet észlel,
- veszélyeztetett gyermekek és felnőttek,
- veszélyeztetést észlelő állampolgárok,
- gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai,
- gyermekvédelmi szakemberek.
A szolgáltatás célja bármilyen, a gyermek vagy felnőtt veszélyeztetettségét jelző hívásra történő szakszerű, hatékony és időbeni reagálás biztosítása és elősegítése, függetlenül a jelzést tevő személyétől és annak jelzési kötelezettségétől.