A személyes gondoskodást nyújtó szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi tevékenységet végző, valamint a javítóintézetben szakmai munkakörben dolgozó és a képesítési előírásoknak megfelelő szakképesítéssel rendelkező személyek működési nyilvántartásba vétele kapcsán az alábbiak szerint szíveskedjenek eljárni.
Vonatkozó jogszabályok:
Fenti jogszabályok alapján a munkavállalók meghatározott adatait az intézményvezető vagy a munkáltató köteles bejelenteni a működési nyilvántartásba.
A személyes gondoskodást végző személyek adatainak működési nyilvántartásáról szóló 8/2000. (VIII. 4.) SZCSM rendeletben (a továbbiakban: 8/2000. SZCSM rendelet) előírt bejelentéseket a rendelet megfelelő számú mellékletén e-mailben (.pdf formátumban, szkennelve) küldjék meg az alábbi címre és az e-mailben tüntessék fel az intézményvezető/munkáltató, vagy az általa megbízott személy telefonszámát is!
Kérjük, ne küldjenek másolatot a személyes gondoskodást végző munkatárs okmányairól (személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ kártya, adókártya, kinevezés), valamint ne küldjenek anyakönyvi kivonat másolatot sem!
Segédlet és információk a bejelentések kapcsán
A nyilvántartásba vételre kötelezettek köre
A működési nyilvántartásba vételre kötelezettek a személyes gondoskodást nyújtó szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézményekben szakmai tevékenységet végzők.
Személyes gondoskodást végző személy az, aki a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendeletben (a továbbiakban: 1/2000. SZCSM rendelet), vagy a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendeletben (a továbbiakban: 15/1998. NM rendelet) vagy a javítóintézetek rendtartásáról szóló 1/2015. (I. 14.) EMMI rendeletben (a továbbiakban: 1/2015. EMMI rendelet) meghatározott képesítési előírásokhoz kötött tevékenységet főállásban, munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban, illetve nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban vagy egyéni vállalkozás keretében végez és a képesítési előírásoknak megfelelő szakképesítéssel rendelkezik, ideértve azt is, ha jogszabály alapján a képesítési előírások alól mentesült.
Főállásnak több egyidejűleg fennálló munkaviszony esetén az a munkaviszony tekintendő, amelyben a munkaidő hosszabb, azonos hosszúságú munkaidejű munkaviszonyok esetén pedig az, amelyiket korábban létesítették.
A szakmai munkaköröket és a munkakörhöz szükséges képesítési előírásokat
A 15/1998. NM rendelet, valamint az 1/2000. SZCSM rendelet hatálya kiterjed az egyházi fenntartó és a nem állami fenntartó által nyújtott személyes gondoskodásra is.
Bejelentési kötelezettség teljesítése
Az intézményvezető vagy a munkáltató köteles bejelenteni azokat az intézménynél főállásban foglalkoztatott szakmai feladatokat ellátó szakdolgozókat, akik rendelkeznek a képesítési előírásoknak megfelelő szakképesítéssel.
Önbejelentésre kötelezettek a személyes gondoskodást nyújtó intézmények vezetői, a személyes gondoskodást vállalkozóként végző személyek, a települési önkormányzattal munkaviszonyban álló, egyszemélyes szolgáltatást végzők (például családgondozó, házigondozó, falugondnok stb.).
Külföldön szerzett szakképesítés, felsőfokú végzettség abban az esetben fogadható el, ha a munkáltató / önbejelentő az 1. számú melléklethez csatolja a Magyar Ekvivalencia és Információs Központ határozatát a végzettség elismeréséről, honosításáról.
Az intézményvezetők/munkáltatók amellett, hogy bejelentik munkavállalóik adatait, saját adataik bejelentéséről is gondoskodnak. A többi önbejelentésre kötelezett csak a saját adatainak a bejelentésére köteles.
A bejelentési kötelezettség teljesítésének módja
A szükséges nyomtatványokat a 8/2000. SZCSM rendelet mellékletei tartalmazzák, amelyek jelen tájékoztató anyag végén is megtalálhatók.
Bejelentés első alkalommal, illetve munkahelyváltást követően
Nem kötelezettek bejelentésre
Adatváltozások közlése
Az adatokban (név, munkahelyen belüli telephelyváltás, szakképzettség, munkakör) bekövetkezett változásokat a 2. számú mellékletben szereplő adatlapon kell bejelenteni, illetve csatolni kell a változást igazoló iratok (pl. új szakképesítésről szóló oklevél) másolatát. Ezen az adatlapon lehet bejelenteni a gyes, gyed, szüneteltetés időpontját is.
A továbbképzési, a külön jogszabály által előírt továbbképzések, valamint a vezetőképzési kötelezettség teljesítésének bejelentése
Mindhárom bejelentésére a 4. számú mellékletben szereplő adatlap szolgál, amelyhez szintén csatolni kell az igazolások másolatát.
A vezetői megbízással rendelkező szociális szolgáltatást nyújtó személyek vezetőképzéséről szóló 25/2017. (X. 18.) EMMI rendelet (a továbbiakban: 25/2017. EMMI rendelet) alapján meghatározott vezetői beosztást betöltők esetében 2018. január 1-jétől – kivéve 2020. március 13-tól a szociális szakvizsgával, ezen kívül pedig felsőfokú szociálpolitikus, szociális munkás, szociálpedagógus, szociális szervező vagy szociális menedzser végzettséggel és - bármilyen tudományterületen szerzett - tudományos fokozattal rendelkező személyt, - kötelező a szociális ágazati vezetőképzés (alap vagy mester vezetőképzés) alapozó és megújító képzésének teljesítése, amely a 8/2000. SZCSM rendelet szerint bejelentési kötelezettséget von maga után.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a kivételt képező vezető beosztású személy továbbképzési kötelezettsége fentiektől függetlenül fennáll! A 25/2017. (X. 18.) EMMI rendelet 2. § (2) bekezdése értelmében:
„Az 1. § (2) bekezdés a), c), e) és f) pontja szerinti személy a továbbképzési kötelezettségét a személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról szóló miniszteri rendelet szerint teljesíti.”
A szakvizsga birtokában tehát továbbképzési kötelezettségét a 9/2000. SZCSM rendelet alapján kell teljesítenie. A vezetőképzésre vonatkozó külön szabályokat a 25/2017. EMMI rendelet tartalmazza.
Munkaviszony megszűnése, törlés jelentése
A munkaviszony megszűnésekor, illetőleg tevékenységgel történő felhagyáskor a 7. számú mellékletben szereplő adatlapot ki kell tölteni.
Együttműködési kötelezettség a munkavállaló és munkáltató között
Az adatszolgáltatási kötelezettség pontos teljesítéséhez a munkáltató és a munkavállaló között folyamatos együttműködésre van szükség. Az együttműködés a következőkre terjed ki:
A nyilvántartó kötelezettségei, igazolás kiállítása
A 8/2000. SZCSM rendelet 7. §-ban foglaltak az irányadók. A munkáltató az igazolást a munkavállaló részére köteles átadni. A nyilvántartásba vett személy az igazolást a 7. § (5) bekezdésében foglalt időpontig köteles megőrizni.
Közösségi koordinátor és közösségi gondozó munkakörben dolgozókra vonatkozó speciális szabály
Az 1/2000. SZCSM rendelet 39/I. § szerint:
„Közösségi gondozó vagy közösségi koordinátor munkakörben alkalmazott személynek a foglalkoztatás kezdő időpontjától rendelkeznie kell a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal, a Szociális Gyermekvédelmi Főigazgatóság, vagy az Intézet által kiadott közösségi pszichiátriai ellátással kapcsolatos képzés tanúsítványával. Felmentés adható, ha a munkakört betöltendő személy a képzésben már hallgatói jogviszonnyal rendelkezik, és azt két éven belül elvégzi. A közösségi pszichiátriai ellátással kapcsolatos képzésre történő jelentkezéseket az Intézethez kell benyújtani.”
Továbbképzési pontok megszerzése
A személyes gondoskodást végző személyek továbbképzéséről és a szociális szakvizsgáról szóló 9/2000. (VIII. 4.) SZCSM rendeletben (a továbbiakban: 9/2000. SZCSM rendelet) foglaltak szerint egy továbbképzési időszak 4 év. Ezen időszak alatt felsőfokú végzettség esetén 80, egyéb szakképesítés esetén 60 pontot kell megszerezni három féle (kötelező, munkakörhöz kötött és választható) továbbképzési program fenti jogszabály által meghatározott %-os teljesítésével.
A továbbképzési kötelezettséggel kapcsolatos részletes szabályokat a 9/2000. SZCSM rendelet 3/A. §-a, a munkakörhöz kötött továbbképzési kötelezettséggel járó munkaköröket az 1/A. melléklet tartalmazza.
A minősített továbbképzések megtalálhatók a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet (továbbiakban: Intézet) - alábbi -honlapján, a Képzés menüpont alatt, a Szociális szakmai továbbképzések/Továbbképzési jegyzékek menüpontban, illetve a Szociális Ágazati Portálon.
Felhívjuk figyelmüket, hogy az érvényes minősített választható továbbképzések listája negyedévenként, az érvényes minősített kötelező és választható továbbképzések listája folyamatosan, a Szociális Továbbképzési Minősítő Testület jóváhagyását követően kerül megjelentetésre.
A +36 30 594 7805-ös telefonszám csütörtökönként 9-12 óra között hívható.
|
|
|
|
|