A „Szociális humán erőforrás fejlesztése” című kiemelt projektek rövid bemutatása
Az EFOP-3.8.2-16-2016-00001 – VEKOP-7.5.1-16-2016-00001 azonosító számú, „Szociális humán erőforrás fejlesztése” című kiemelt projekt (továbbiakban: Projektek) fő feladata az ágazat szociális és gyermekvédelmi továbbképzési rendszer fejlesztése, modernizálása és ezáltal a személyes gondoskodást végző szakemberek támogatása.
A projekt a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet fenntartásában, 2016. október elseje és 2022. június 30. között valósul meg.
A kiemelt projekt célja, hogy járuljon hozzá a mindenki számára elérhető minőségi szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások megteremtéséhez.
A kiemelt Projektek keretében kerül kialakításra az új továbbképzési rendszer, mely rendszerszintű változásokat jelent. A jelenlegi rendszer már nem képes az ellátásokban dolgozók részére hatékonyan megfelelő tudást közvetíteni, ezért strukturális és tartalmi módosítások váltak szükségessé. Kiemelt szempont, hogy az átalakítást követően mind az egyéni (munkavállalói), mind a szolgáltatói (munkaadói) oldalról átlátható rendszer jöjjön létre, amely az ágazatot érintő életpálya modell kiindulópontját is megteremti.
A képzési/továbbképzési programok modernizációjának célja, a szociális területet érintő változásokra reagáló, innovatív, fenntartható rendszer kialakítása és biztosítása. További cél, a szociális és kapcsolódó szakmák közötti együttműködés és hatékony kooperáció, párbeszéd elősegítése, illetve a személyes gondoskodást végző szakemberek megtartása, a szakterületen dolgozók számának növelése, az alábbi részcélok megvalósításával:
A szociális szakemberek számára mentálhigiénés támogatás biztosítása. A szakemberek megbecsülését, a bérrendezést támogató életpálya modell programok koncepció kidolgozása. Az ágazatban dolgozók minőségi munkavégzését szolgáló képzési/továbbképzési programok fejlesztése, valamint képzések és továbbképzések megvalósítása, szervezése. A tanulási út tervezhetősége által, egységes és átjárható rendszer biztosításával támogatjuk, hogy a szakemberek a feladatellátáshoz és a tervezéshez szükséges ismeretekkel, kompetenciákkal valamint készségekkel rendelkezzenek.
A Projektek keretében lehetősége nyílik a szakembereknek a feladatellátáshoz és az igényeikhez igazodó új képzéseken illetve továbbképzéseken való részvételre. További feladat az ágazati vezetőképzés kidolgozása és megvalósítása, melynek célja, hogy minél több jelenlegi és leendő vezető részt tudjon venni a kifejezetten vezetőknek szóló képzéseken.
A program kiterjed a szociális ágazat hatékony informatikai támogatásának fejlesztésére is.
A Projektek közvetlen célcsoportja:
A Projektek közvetett célcsoportja:
A szociális, gyermekjóléti szolgáltatást, gyermekvédelmi ellátást igénybe vevők, javítóintézeti növendékek.
A Projektek hatásterülete:
A Projektek Magyarország hat kevésbé fejlett, és a Közép-Magyarországi régiójában valósulnak meg, lehetőség szerint a helyi adottságok és igények figyelembevételével.
Projektmegvalósítás:
A Projektek megvalósítása a projektmenedzsment irányításával, három fő területre osztható: szakmafejlesztési, képzésszervezési, valamint a háttértámogatást nyújtó informatikai terület.
A munkafolyamatok az alábbi szervezeti egységek között oszlanak meg:
Az egyes szervezeti egységek feladatai, tevékenységei a következők:
A Stratégiai Alprogram stratégiaalkotási és elemzési feladatokat lát el, a Projektek koncepcióalkotási folyamatait fogja össze. Elsődleges célja a döntéselőkészítési, szakmapolitikai és jogszabálytervezési folyamatok támogatása.
A Stratégiai Alprogram tevékenységeit a Kutatás-fejlesztési alprojekt támogatja, kutatási és elemzési feladatokat lát el. A Stratégiai Alprogram tevékenységeihez kapcsolódó hatás-, hatékonyságvizsgálatokat, valamint igényfelméréseket és kutatásokat valósít meg.
Az igényfelméréseknek az az elsődleges célja, hogy a kiemelt projekt a valós területi igényekre reagáljon.
Az Alprogramnak két nagy fejlesztési feladata van, az Életpályamodell kidolgozása, életpályához kapcsolódó rendszer kialakítása, hatásvizsgálatok koordinálása, illetve az új továbbképzési rendszer kialakítása, továbbképzések fejlesztése és a továbbképzési rendszer modernizálása, kutatások és igényfelmérések lefolytatása.
További feladata az új és hiányzó képzési/továbbképzési programok kialakítása: a képzési struktúrából hiányzó képzési tartalmak, modulok feltérképezése és meghatározása.
Az alprogram keretein belül készülnek el a szociális humánerőforrás fejlesztéshez kapcsolódó koncepcionális, stratégiai dokumentumok.
Megvalósult tevékenységek:
Az Alprogram kidolgozta az új továbbképzési rendszer bevezetését elősegítő koncepciót az első mérföldkő teljesítéséhez.
A Képzésfejlesztési Alprogram az új továbbképzési struktúrához kapcsolódóan az igényfelmérések során meghatározott, új és hiányzó képzési tartalmakat fejleszti ki továbbképzések formájában. A projekt keretében az alábbi továbbképzési programok fejlesztésére kerül sor: szakmai tanfolyam, szakmai műhely, szakmai tanácskozás, szakmai e-learning és blended learning. Megjelenik az online oktatási forma bevezetése a szociális ágazatban, ami számos kihívással jár. Bővül a továbbképzések típusa, meghatározásra kerülnek új szakmai tartalmak.
A Képzésfejlesztési Alprogram feladata továbbá egyedi képzési kategóriában a meglévő képzési tartalmak felülvizsgálata és szükség szerinti modernizálása - OKJ-s képzések kapcsán a szociális szakképzési rendszer felülvizsgálata, OKJ-s képzések át- és kidolgozása, illetve a 81/2004. (IX.18.) ESzCsM rendelet szerint meghatározott képzések felülvizsgálata, szükség szerinti korszerűsítése, gyakorlati szempontú kiegészítése, új képzések kidolgozása és a különleges, speciális nevelőszülői feladatokra felkészítő képzések, és a gyermekvédelmi gyámok részére képzések fejlesztése.
További feladat a Digitális Gyermekvédelmi Stratégiában (1488/2016. (IX. 2.) Kormányhatározat) megfogalmazott „tájékoztatás, képzés - továbbképzés megteremtése”. A konstrukcióban megvalósuló képzés eredményeként, elsődlegesen az állami gyermekvédelem rendszerében dolgozó szakemberek számára térítésmentes, biztonságos, tudatos és értékteremtő internethasználat megteremtésére irányuló képzés megvalósulása, médiaműveltség tárgykörben tudás és ismeretszerzés biztosítása.
A Projektek megvalósítása során további képzési programok kidolgozására és minősítésére kerül sor.
A továbbképzési tartalmak kialakítása a szaktárcák és a terület aktív bevonásával történik.
Az Alprogram további feladata a vezetőképzési rendszer felállításának, működtetésének támogatása. A Stratégiai és Képzésfejlesztési Alprogram szoros együttműködésben végzi a megvalósítással összefüggő szakmai feladatok ellátását.
Az új továbbképzési struktúra három nagy rendszertani elemből tevődik össze, ennek megfelelően legalább 5 db mindenki számára kötelező, 35 db munkakörhöz kötött és 1 db választható továbbképzési program kerül fejlesztésre a Rendeletben foglaltaknak megfelelően.
A legfontosabb célkitűzések, hogy az új szakmai ismeretek mindenkihez eljussanak, az alapképzésben elhangzott ismeretek frissüljenek, a továbbképzésre kötelezettek ismeretei bővüljenek, minőségi, naprakész, innovatív eljárásokkal tisztában legyenek, és megfelelő eszköztárral rendelkezzenek a hatékony, minőségi szolgáltatásnyújtás terén. A területi szakmai igényfelmérés eredményeképpen változik a továbbképzések vonatkozásában az elméleti és gyakorlati óraszámok aránya. A jövőben sokkal nagyobb hangsúly helyeződik a gyakorlati tudások, módszerek, eszközök hatékony átadására. Megjelenik két kötelező (minden szakdolgozó tekintetében kötelező és a munkakörhöz rendelt) továbbképzési kategória, mint új elem, melynek szándékolt célja a megjelenő újdonságok, naprakész információk, illetve a munkakör specifikus tudás átadása. A szabadon választható továbbképzési kategória továbbra is lehetőséget ad arra, hogy a továbbképzésre kötelezett szakmai érdeklődése alapján a tudatos karrierépítést támogatva választhasson a továbbképzések közül.
A Képzésfejlesztési Alprogram tevékenységét a Továbbképzésfejlesztési Alprojekt, Egyedi Képzésfejlesztési Alprojekt, E-learning Fejlesztési Alprojekt és a Tartalomfejlesztési Alprojekt támogatja.
Megvalósult tevékenységek:
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (továbbiakban: EMMI) főosztályokkal (Szociális és Társadalmi
Felzárkózási Stratégiai Főosztály, Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztálya, Gyermekvédelmi és Gyámügyi Főosztály) történt egyeztetés eredményeként a projekt összesen 35 darab (19 darab szociális és gyermekjóléti-, és 16 darab gyermekvédelmi területhez kapcsolódó) újonnan kifejlesztendő, munkakörhöz kötött továbbképzést azonosított be.
Szociális terület:
Gyermekvédelmi terület:
Az EMMI főosztályokkal történt egyeztetés eredményeként a projekt összesen 5 darab újonnan kifejlesztendő, minden szakdolgozó számára kötelező továbbképzést azonosított be.
A felsorolt továbbképzési tematikák szinte teljes körűen kidolgozásra kerültek.
Az új továbbképzési rendszerhez igazodó tematikák elkészítését követően kerül sor a továbbképzés típusának megfeleltethető fejlesztésre, pl. tananyag, rendezvénysorozat, előadás, szakmai témakör részletes kidolgozásra.
A Képzésszervezési Alprogram képzés- és továbbképzés szervezési feladatokat lát el a toborzástól a képzések teljes körű megvalósításáig. A Képzésszervezési Alprogram kiemelt feladata a Képzésfejlesztési Alprogram által kifejlesztett, a szociális továbbképzési rendszer átalakításához kapcsolódó új típusú továbbképzések szervezése, valamint a meglévő képzési tartalmak felülvizsgálatával és szükség szerinti modernizálásával átdolgozott képzések és a 81/2004. (IX.18.) ESzCsM rendelet szerint meghatározott képzések felülvizsgálatával, korszerűsítésével kialakított új képzések lebonyolítása.
A képzések/továbbképzések szervezése egy a projekt által kifejlesztett informatikai rendszeren, az ún. Online Jelentkeztetési és Képzésszervezési Felületen (továbbiakban: OJKF) keresztül valósul meg. A képzések a rendszerben kerülnek meghirdetésre az előzetesen regisztrált résztvevők számára, itt történik a képzésekre/továbbképzésekre való jelentkezés továbbá a képzési csoportok összeállítása is. A rendszeren keresztül a képzésekbe bevontak száma illetve az indikátorok teljesülése is nyomon követhető.
A projektbe a képzésekbe/továbbképzésekbe bevonandók létszámai a 9/2000. (VIII.4.) SzCsM Rendelet a személyes gondoskodást végző személyek továbbképzésére és a szociális szakvizsgáról, a 81/2004. (IX. 18.) ESzCsM rendelet az egyes szociális szolgáltatásokat végzők képzéséről és vizsgakövetelményeiről jogszabályok alapján valamint intézményi adatszolgáltatást illetve az OJKF-en történt regisztrációs adatokat figyelembe véve kerültek meghatározásra.
A projekt legfőbb indikátorai a pályázati felhívás alapján:
Szakmai elvárás/indikátor |
Képzés típusa |
Indikátor vagy szakmai elvárás szerinti résztvevői létszám |
Indikátor vagy szakmai elvárás szerinti sikeresen végzett létszám |
A projekt indokoltság fejezetében ismertetettek alapján bevonásra kerülők száma |
Továbbképzési programokban résztvevő humán közszolgáltatások ban dolgozók száma |
Szakmai elvárás/ indikátor mennyisége összesen |
45 600 (40 000 + 5 600) |
34 568 (31 600 + 2 968) |
nr |
Személyes gondoskodást végzők továbbképzései |
26 220 (23 000 + 3 220) |
20 576 (18 000 + 2 576) |
74 025 (67 000 + 7 025) |
|
Nevelőszülő képzések, továbbképzések |
2 280 (2 000 + 280) |
1 824 (1 600 +224) |
2 512 (2 050 + 462) |
|
Mentálhigienes támogatás |
17 100 (15 000 + 2 100) |
13 680 (12 000 + 1 680) |
17 100 (15 000 + 2 100) |
|
|
(szupervízió, esetmegbeszélés) |
|
|
|
Kétszintű vezetőképzést sikeresen elvégzettek száma |
Vezetőképzés |
3208 |
972 |
4180 (3 208 + 972) |
A projektben a legmagasabb résztvevői létszámot a továbbképzésekbe bevontak száma adja (legfeljebb 74.025 fő). Ennek keretében tanfolyami továbbképzések, a személyiségfejlesztő foglalkozások (esetmegbeszélés, szupervízió), az új továbbképzési rendszerhez illeszkedő egyéb továbbképzések, a szakmai műhely, a szakmai tanácskozás, a blended továbbképzések, valamint a DGYS (Digitális Gyermekvédelmi Stratégia) továbbképzések szervezése történik. A kifejlesztésre kerülő jellemzően 30 és 40 órás tanfolyami továbbképzésen részvevők kiemelkedően magas száma indokolta a hét régióban közbeszerzési eljárás lefolytatását és ennek eredményeként külső szolgáltató képző intézmény bevonását a képzésszervezésbe.
A Képzésszervezési Alprogram szervezi továbbá a Gyermekvédelmi gyám képzést, a KOP szerinti képesített nevelőszülői képzést, a már meglévő, esetenként felülvizsgált OKJ képzéseket valamint a 81/2004. (IX.18.) ESzCsm rendelet szerint meghatározott új, a projekt által kifejlesztett képzéseket, amelyek tervezett összrésztvevői létszáma megközelíti a 3600 főt.
A képzések/továbbképzések megvalósítási ütemterve igazodik a Képzésfejlesztési Alprogram képzés/továbbképzés fejlesztési ütemezéséhez. A megtartott képzések/továbbképzések minőségbiztosítása helyszíni minőségbiztosítási célú ellenőrzés keretében valósul meg.
Az Informatikai Alprojekt feladata, hogy a projekt célkitűzéseiben meghatározásra került feladatok elvégzéséhez szükséges informatikai hátteret – szorosan együtt működve az érintett alprojektekkel – vízionálja, majd mind a fejlesztett, mind a dokumentációs informatikai produktumok megvalósítását elősegítse, felügyelje és beillessze a szociális ágazat működési folyamataiba.
Online Jelentkeztetési és Képzésszervezési Felület (OJKF) kialakítása
A képzésszervezési feladat keretében kerül megtervezésre és kialakításra a célcsoport magas létszámát kezelni tudó OJKF rendszer és a hozzá kapcsolódó adatbázis. A felület képes több tízezer felhasználó egyidejű rendszerhasználatára, adataik biztonságos tárolására. Az OJKF rendszeren belül történik a felhasználók azonosítása is, amely a szolgáltatás a többi rendszer (Életpálya, e-learning) számára kötelezően használandó, így a felhasználóknak nem kell külön azonosítania magát, nem kell több belépési azonosítót/jelszót megjegyezniük.
E-learning típusú és egyéb innovatív tanulási környezetek bevezetése (beszerzése, kidolgozása) A projekt keretében kialakításra kerül az e-learning, blended-learning képzések megvalósítását támogató tanulási környezet. A rendszer segítségével a személyes gondoskodást végzők az egyes képzéseket internetes felületen keresztül, elektronikus módon el tudják végezni. Az elektronikus keretrendszer segítségével az egyes kötelező vagy tetszőlegesen választott mérföldköveknél ellenőrző vagy végső vizsgát tehetnek, azt megismételhetik, tudásuk elmélyítése érdekében akár több alkalommal is. A rendszer meg kell, hogy feleljen a nemzetközi standardoknak, szabványoknak, könnyen kezelhetőnek, felhasználóbarátnak kell lennie.
Életpálya modellhez kapcsolódó elektronikus nyilvántartási rendszer fejlesztése
A TÁMOP-5.4.10-12/1-ben és a TÁMOP-5.4.2-12/1-ben kialakított rendszerek összekapcsolásával létrejövő - életpálya modellt támogató - informatikai rendszer az alábbi, fő folyamatok támogatására lesz képes:
A fejlesztés részét képezi a meglévő és jogilag elérhető adatok tisztítása, migrálása, továbbá az adatkezelő szerv munkatársainak és a területen dolgozók, munkáltatók felkészítése annak használatára.
A kialakítandó nyilvántartási rendszer a projekt keretében csak abban az esetben tehető maradéktalanul alkalmassá az életpályamodell támogatására, ha az életpályamodell jogszabályi szinten, még a projekt megvalósításának időszakában (figyelemmel az informatikai fejlesztések időigényére) érdemben (vizsgálható, nyomon követhető módon) bevezetésre kerül az ágazatban.
A projektmegvalósítást támogató tevékenységeket a Folyamatmenedzsment Alprojekt végzi. Felelős a projekt sikeres ügyvitelének, napi működésének irányításáért, a szakmai feladatok hatékony támogatását előtérbe helyezve.
Az EFOP-3.8.2-16-2016-00001 azonosító számmal nyilvántartott, „Szociális humán erőforrás fejlesztése” című kiemelt projekt (a továbbiakban: Projekt) a 2020. július 1. és 2021. augusztus 31. közötti időszakában képzéseinken közel 1000 fő vett részt. A résztvevők körében végzett eredménykommunikációs felmérések kapcsán a zárókérdőívek adataiból informálódtunk.
Az összesített hallgatói vélemények szerint egyértelműen elmondható, hogy a továbbképzéseket elmélet-gyakorlat arányában kiegyensúlyozottnak, az oktatókat felkészültnek, naprakész tudással rendelkezőnek és jól érthetőnek találták. A képzés lebonyolításához szükséges segédeszközök, segédanyagok és tárgyi feltételek nagyban elősegítették a képzés minél eredményesebb kimenetelét és a tananyag elsajátítását.
A tananyaggal kapcsolatos résztvevői visszajelzések kiemelkedő elégedettséget mutatnak.
Azt jól felépített, lényegre törő, jól érthető és kellően gyakorlatias jelzőkkel illették, valamint maximális értékelést kapott a munkavégzés során történő hasznosíthatósága is.
Az OJKF internetes felülete jól átlátható, könnyen kezelhető minden hallgató számára.
A képzések sikerességét és eredményességét az is jól tükrözi, hogy a résztvevő hallgatók 100%-a ajánlaná munkatársának a tanfolyamainkat.
Az EFOP-3.8.2-16-2016-00001 azonosító számmal nyilvántartott, „Szociális humán erőforrás fejlesztése” című kiemelt projekt (a továbbiakban: Projekt) 2021. január 1. és 2021. július 31. közötti időszakában képzéseinken közel 800 fő vett részt. A résztvevők körében végzett eredménykommunikációs felmérések kapcsán a zárókérdőívek adataiból informálódtunk.
Az összesített résztvevői visszajelzések szerint határozottan kijelenthető, hogy a képzéseink elérték céljukat és kivívták a résztvevők elégedettségét, hiszen 100%-ban teljesen alkalmasnak ítélték meg a továbbképzések típusát a tudásanyag átadására, illetve az elmélet-gyakorlat arányát is kiegyensúlyozottnak találták.
A képzés oktatóit maximálisan felkészültnek, naprakész tudással rendelkezőnek és jól érthetőnek titulálták. Véleményük szerint a képzés lebonyolításához szükséges segédeszközök, segédanyagok és tárgyi feltételek nagyban elősegítették a képzés minél eredményesebb kimenetelét és a tananyag elsajátítását.
A tananyaggal kapcsolatos résztvevői visszajelzések is kiemelkedő elégedettséget mutatnak.
Azt jól felépített, lényegre törő, jól érthető és kellően gyakorlatias jelzőkkel illették, valamint figyelemreméltóan magas értékelést kapott a munkavégzés során történő hasznosíthatósága is.
A továbbképzésre történő jelentkezés a Projekt által kifejlesztett internetes felületen, az OJKF oldalon keresztül történik. Erről egybehangzóan úgy nyilatkoztak, hogy jól átlátható és könnyen kezelhető minden hallgató számára.
A képzéseken történő részvételi hajlandóság továbbra is hangsúlyos mértéket mutat; sikerességét és eredményességét az is jól tükrözi, hogy a résztvevő hallgatók 100%-a ajánlaná munkatársának a tanfolyamainkat.
Az EFOP-3.8.2-16-2016-00001 azonosító számmal nyilvántartott, „Szociális humán erőforrás fejlesztése” című kiemelt projekt (a továbbiakban: Projekt) 2021. január 1. és 2021. július 31. közötti időszakában képzéseinken közel 800 fő vett részt. A résztvevők körében végzett eredménykommunikációs felmérések kapcsán a zárókérdőívek adataiból informálódtunk.
Az összesített résztvevői visszajelzések szerint határozottan kijelenthető, hogy a képzéseink elérték céljukat és kivívták a résztvevők elégedettségét, hiszen 100%-ban teljesen alkalmasnak ítélték meg a továbbképzések típusát a tudásanyag átadására, illetve az elmélet-gyakorlat arányát is kiegyensúlyozottnak találták.
A képzés oktatóit maximálisan felkészültnek, naprakész tudással rendelkezőnek és jól érthetőnek titulálták. Véleményük szerint a képzés lebonyolításához szükséges segédeszközök, segédanyagok és tárgyi feltételek nagyban elősegítették a képzés minél eredményesebb kimenetelét és a tananyag elsajátítását.
A tananyaggal kapcsolatos résztvevői visszajelzések is kiemelkedő elégedettséget mutatnak.
Azt jól felépített, lényegre törő, jól érthető és kellően gyakorlatias jelzőkkel illették, valamint figyelemreméltóan magas értékelést kapott a munkavégzés során történő hasznosíthatósága is.
A továbbképzésre történő jelentkezés a Projekt által kifejlesztett internetes felületen, az OJKF oldalon keresztül történik. Erről egybehangzóan úgy nyilatkoztak, hogy jól átlátható és könnyen kezelhető minden hallgató számára.
A képzéseken történő részvételi hajlandóság továbbra is hangsúlyos mértéket mutat; sikerességét és eredményességét az is jól tükrözi, hogy a résztvevő hallgatók 100%-a ajánlaná munkatársának a tanfolyamainkat.
EFOP-3.8.2-16-2016-00001 és
VEKOP-7.5.1-16-2016-00001
kiemelt projektek
Cím: 1071 Budapest, Damjanich utca 48.
E-mail:
E-mail:
|
|
|